fbpx

לחיות עם זאבת

גלי ארבל - חיים אחרים | April 16, 2007

לופוס, או בשמה העברי – זאבת, היא מחלה דלקתית כרונית שסיבתה אינה ידועה. החודש במרכז הרפואי: הסבר של רופא קונוונציונלי, שיחה עם ד"ר אודי בר, שלדבריו הצליח להחלים מהמחלה על אף שהיא נחשבת לחשוכת מרפא, שיטת IPEC לטיפול בלופוס והמלצות לטיפול טבעי.

בדומה למחלות אוטואימוניות רבות, גם הלופוס נחשבת למחלה חשוכת מרפא שמסבה סבל רב ללוקים בה. היא מופיעה כאשר מערכת החיסון מייצרת נוגדנים, התוקפים את רקמות הגוף. פירוש המילה לופוס הוא זאב, ולכן שם המחלה בעברית הוא זאבת. השם ניתן לה בשל פריחה בצורת פרפר סביב האף והלחיים אשר מתפתחת אצל רבים מהסובלים מהמחלה ומשווה להם מראה דמוי זאב.

למרות שהמחלה נדירה ולוקה בה פחות מאחוז אחד מהאוכלוסייה העולמית, היא מטרידה את עולם הרפואה לא מעט. החודש במרכז הרפואי ננסה להסביר את הקשיים באבחון הסיבות ללופוס ובאופן הטיפול בה. פרופ´ אברהם וינברגר יביא את נקודת המבט של הרפואה הקונוונציונלית, ליאור טל יספר על שיטת IPEC לטיפול במחלה וד"ר אודי בר יספר כיצד הצליח להבריא ממנה באמצעות תזונה נכונה.

מעקב צמוד

מומחים רבים מאמינים שהלופוס נגרמת בשל וירוס שעדיין לא זוהה. לפי תפישתם, מערכת החיסון מפתחת נוגדנים כתגובה לווירוס, אשר גורם להיווצרות דלקות בעור, בכלי הדם, בפרקים וברקמות נוספות. ידוע גם שתורשה והורמוני מין הם גורמים נוספים למחלה. עד עידן הטיפול בסטרואידים ובתרופות המדכאות את מערכת החיסון היתה תוחלת החיים של חולי זאבת קצרה, ושיעור המוות תוך חמש שנים מאבחון המחלה היה כ-50 אחוז. היום שיעורי ההישרדות מגיעים ל-90 אחוז לאחר חמש שנים ואף ל-70 אחוז לאחר עשר שנים.

פרופ' אברהם וינברגר, מנהל מחלקת פנימית ב', בית החולים בילינסון: "לופוס היא מחלה שבה יש שיבוש במערכת החיסון, אשר מביא לפגיעה בכמה מערכות בגוף, כמו העור, הכליות, הפרקים ומערכת העצבים. כמו כן יכולים להופיע פצעים בפה, נשירת שיער וחום גבוה. בדם נמצאים נוגדנים שונים שיכולים לבטא את פעילות המחלה."

מה בדיוק גורם ללופוס?

"יש תיאוריות שונות, אבל בשורה התחתונה לא יודעים מה הסיבה להופעת המחלה."

אז לא יודעים גם מי נמנה עם קבוצות הסיכון?

"אנחנו יודעים שנשים חולות בלופוס הרבה יותר מגברים. המחלה מופיעה בגיל צעיר, בסביבות גיל 20 פלוס, ולעתים נדירות תוקפת גם ילדים ומבוגרים."

איזה שיעור מהאוכלוסייה חולה במחלה?

"0.03 אחוז מהאוכלוסייה העולמית."

המחלה חשוכת מרפא. מהו בכל זאת הטיפול המוצע?

"הטיפול הוא טיפול משולב, שמטרתו להביא להפוגה. התרופות נבחרות בהתאם לאיבר שנפגע. למשל, אם הכליות נפגעות, הטיפולים התרופתיים יהיו אגרסיביים יותר כדי להביא לכך שהכליות יפעלו טוב יותר. יש להימנע מחשיפה לשמש, שעלולה להחמיר את המחלה ואף לעורר אותה בתקופות של הפוגה."

האם חולי לופוס יכולים לקיים אורח חיים נורמלי?

"רובם מתפקדים כרגיל אם הם מתמידים בנטילת התרופות. חשוב מאוד להקפיד על שיתוף פעולה מלא בין הרופא לחולה ולשמור על ערנות, כי הבעיות משתנות וחולי לופוס חשופים לזיהומים. הרופא צריך לעקוב אחר כל שינוי ולשנות את הטיפול בהתאם."

הגוף נלחם בעצמו

אם תשאלו את ד"ר אודי בר על הלופוס, תקבלו הרבה יותר מתשובה רפואית. ד"ר בר, יועץ מומחה לתוספי תזונה, חלה בעצמו בלופוס והצליח להחלים. מאז הוא חוקר את המחלה, ומסייע לחולי לופוס באמצעות השיטה שבה טיפל בעצמו.

ד"ר בר: "אמנם במחלות אוטואימוניות הגורם הישיר לפגיעה הגופנית הוא דווקא מערכת החיסון של החולים עצמם, אך אין זה אומר שהיא כושלת או חלשה, אלא שהיא שוגה! מערכת החיסון שוגה בזיהוי רקמות בגוף החולה עצמו, ומזהה אותן כגוף זר. זיהוי שגוי זה גורם למערכת החיסון ´להכריז מלחמה´ על איברי הגוף עצמו. במלחמה זו מערכת החיסון משתמשת בכל הכלים העומדים לרשותה, כגון מתווכי דלקת שונים, חום וכאבים, אשר היו אמורים לשרתה במיגור חיידקים ווירוסים, ומפנה את אותם כלים הרסניים ישירות נגד איברי הגוף השונים."

כיצד מטפלים במצב כזה?

"הטיפול ברוב המחלות האוטואימוניות ברפואה הקונוונציונלית מבוסס על קורטיזון במינונים המשתנים בהתאם לחומרת המחלה, ובמקרים קשים נעשה שימוש גם במדכאי מערכת חיסון (כימותרפיה). בעבודתי עם חולים רבים נוכחתי לדעת כי למרכיבים תזונתיים שונים יש השפעה מרחיקת לכת על פעילותה וחומרתה של המחלה. כמה מאכלים נפוצים, כמו בשר למשל, גורמים במובהק להחמרה במחלה ובתסמיניה. מעבר לכך, ידועים כמה תוספי תזונה אשר משמשים כנוגדי דלקת יעילים, וכאשר הם ניטלים במקביל להקפדה על תפריט ספציפי מתרחשת נסיגה דרמטית של מחלות אוטואימוניות שונות.

"מניסיוני למדתי שלמרכיב הרגשי יש השפעה מרחיקת לכת גם על אופייה של המחלה האוטואימונית, על עיתוי הופעתה וכמובן על חומרתה ומהלך התפתחותה. בקרב חולים רבים אפשר לזהות אירועי דחק רגשי בסמיכות רבה להופעתה של המחלה לראשונה, וכן את השפעתם של אירועים כאלה על התלקחויות חוזרות ונשנות שלה. ישנם דפוסי חשיבה אופייניים למדי, וכן דרכי התמודדות רגשית טיפוסית עם מצבי דחק. טיפול בשיחה, לצד הקפדה על הימנעות מכמה גורמים תזונתיים ונטילה מבוקרת של תוספי תזונה, מביא להטבה דרמטית ואף לנסיגה מלאה של המחלה האוטואימונית בקרב מרבית המטופלים. עם זאת יש לציין שהטיפול בתוספים וההקפדה על התפריט הופכים לדרך חיים עבור המטופלים. זאת מכיוון שמדובר במחלה כרונית, וכדי לשמור על נסיגתה הממושכת יש לשנות את אורח החיים ולחדש דפוסי חשיבה והתמודדות."

מבחן שרירים

מה יכולים לספר לנו השרירים? זו שאלת מיליון הדולר עבור המאבחנים באמצעות הקינסיולוגיה (תורת התנועה) והמטפלים בשיטת ה-IPEC – integrated Physical Emotional Clearing, ובעברית: ניקוי פיזי רגשי משולב. ליאור טל, מטפל בכיר בשיטת IPEC, רפואה סינית וקינסיולוגיה: "הנחת היסוד של שיטת IPEC היא שסימפטומים ומחלות מתרחשים בנוכחות חסימות אנרגטיות. חסימות אלו, שמקורן פיזי או נפשי, מוציאות את המערכת מאיזון טבעי וגורמות לפתולוגיה. מועדות גנטית או נסיבתית מוקדמת יכולה לבסס את התנאים לכך, אך לרוב דרושים גם תנאים ומשתנים נוספים להתהוותה של המחלה. תנאים אלו יכולים להיות קשורים באורח חיים, תזונה, גורמים פסיכולוגיים ועוד."

מהי שיטת האבחון?

"הערכת המצב בשיטת אייפק נעשית על ידי מבחן שרירים (Muscle Test). זהו כלי הערכה טיפולי המהווה ביופידבק למערכת הגופנפש, כולל גם את החלקים הלא מודעים בגוף ומבוסס על עקרונות הקינסיולוגיה. לפי עקרונות אלו, מתח השריר בגוף מגיב ומשתנה כאשר האדם בא במגע פיזי עם גורמים מסוימים, ומושפע גם ממחשבות, אסוציאציות ורגשות. חסימה או בעיה בזרימת האנרגיה במערכות ובאיברים השונים, בהיבטים הפיזיים או הפסיכולוגיים שלהם, שבאה לידי ביטוי בסימפטומים כלשהם, תתבטא גם בהיחלשותו של שריר מייצג. השריר נבחן במבחן שרירים בתגובה לעימות מבוקר של הגוף עם אותו גורם."

כיצד יכול מבחן השרירים לסייע באבחון הלופוס?

"במחלה אוטואימונית כמו לופוס, שבה הגורמים למחלה הכרונית ולהתפרצותה הנשנית בדרך כלל אינם ברורים, מהווה מבחן השרירים כלי יעיל לבחינת הגורמים הפיזיים, הסביבתיים, התזונתיים, הנסיבתיים והרגשיים (שיכולים להיות שונים אצל אנשים שונים גם אם הם סובלים מאותה הגדרת מחלה רפואית). באמצעות מבחן השרירים נוכל לקבל מידע ישירות מהגוף באשר לדרכים האפשריות לתיקון או שיפור במצב האדם, וטיפול מדויק במקור החסימה יתרום ליצירת זרימת אנרגיה מחודשת באזורים אלו. כאשר זרימת האנרגיה טבעית, נוצרים תנאים מתאימים עבור מערכת הריפוי הטבעית שקיימת בגוף להחזרת שיווי המשקל הבריאותי ולהחלמה.

"בתפישת הגופנפש יש משמעות רחבה יותר לביטוי האוטואימוני, כלומר מצב שבו הגוף מייצר נוגדנים עצמיים ומפנה את התוקפנות כלפי עצמו (להבדיל למשל מתגובה חיסונית אלרגית שבה התוקפנות מופנית כלפי גורם חיצוני – האלרגן). לפי גישה זו ייבחנו אצל המטופל בשיטת IPEC גם אמונות פנימיות שליליות ותכנים מודעים או מודחקים שהוא מפעיל נגד עצמו, שבתנאים מסוימים יכולים להיות מושלכים אנרגטית לתוקפנות עצמית, אוטואימונית, ברמה הפיזיולוגית."

ומרגע שאובחנה המחלה, כיצד תטופל על פי שיטת אייפק?

"שיטת IPEC היא שיטת טיפול אינטגרטיבית המשלבת טכניקות טיפוליות מהרפואה הסינית, קיניסיולוגיה יישומית, Neuro-Emotional Technique, שיטת NAET, דמיון מודרך, איזון המיספרות (אונות) המוח, איזון צ´אקרות, פרחי באך, Thought Field Therapy, כלים פסיכואנרגטיים ועוד. מדובר בתהליך טיפולי מורכב לעתים, אשר מתרכז בניקוי ובשינוי הגורמים לחוסר האיזון במערכת הגופנפש ובדרך זו משפיע על מערכת הריפוי הטבעית של האדם."

טיפים לטיפול טבעי בלופוס

המלצות כלליות:

* להקפיד על מנוחה ועל פעילות גופנית מתונה.

* להימנע ככל האפשר מאור שמש חזק ולהשתמש בתכשירים ובאמצעי הגנה מפני השמש.

* להימנע ככל האפשר ממגע עם קבוצות גדולות של אנשים ועם חולי שפעת או דלקות ויראליות אחרות.

* לנשים מומלץ להימנע מנטילת גלולות למניעת היריון.

הנחיות תזונה כלליות:

* מומלץ להקפיד על דיאטה דלת שומנים, מלח ופרוטאין מן החי, להקלה על הכליות.

* אספרגוס, שום ובצל מכילים גופרית, הנחוצה לתיקון ולבנייה מחדש של העצם, הסחוס ורקמות החיבור, ומסייעים בספיגת סידן.

* כדאי לצרוך אורז חום, דגים, ירקות ירוקים חיים, פירות טריים לא חומציים, קוואקר ושאר זרעי דגנים.

* מומלץ אננס טרי, שכן אנזים האננס (ברומלאין) יעיל בהפחתת דלקות.

* יש להימנע מחלב ומוצריו, בשר אדום, קפאין, פירות הדר, פפריקה, מלח, טבק וכל דבר המכיל סוכר.

* יש להימנע מירקות ממשפחת הסולניים (פלפלים, חצילים, עגבניות ותפוח אדמה), המכילים סולנין, שעלול להגביר דלקות וכאבים.

* מומלץ לקבל ברזל ממזונות המכילים אותו ולא ממשלימים ותוספי תזונה. צריכת ברזל כתוסף עלולה להוביל לכאב, לנפיחויות ולהרס המפרקים.

* יש להימנע מנבטי אספסת, המכילים קנאבאין, חומר רעיל אשר מתאחד לפרוטאין, במקום לארגינין.

תוספי תזונה:

תוספי התזונה תומכים בגוף ומסייעים בשיקום מערכת החיסון ובהפחתת תסמיני המחלה. התוספים המומלצים הם: סידן,

מגנזיום – לאיזון ה-Ph ולהגנה מפני איבוד מסת העצם ודלקת פרקים.

אל-סיסטאין ואל-מתיונין עוזרים להגנה על התאים, חשובים למבנה העור ולפעילות הכדוריות הלבנות. כדאי לצרף ויטמין B6 וויטמין C.

ליזין – להגנה מפני וירוסים.

אנזימי לבלב נוגדים דלקות ווירוסים.

אומגה 3,6 ,9 – נמצאות בשמנים בלתי רוויים כגון: שמן פשתן, שמן נר הלילה או זייפן. חשובות למניעת דלקת פרקים, להגנה על תאי העור ועל כל התאים בגוף.

גלוקוזמין סולפאט – לבריאות העור, העצמות ורקמות החיבור.

ויטמין C – לשיפור תפקוד מערכת החיסון.

אבץ פיקולינט – לתגבור מערכת החיסון ולהגנה על העור והגוף.

אצידופילוס – להגברת הפלורה הטובה במעיים ולתמיכה במערכת החיסון.

אצות ים – מספקות מינרלים נדירים.

מולטי ויטמין ומינרלים – למניעת חסר במינרלים, אנמיה ופצעים בפה, להגנה על העור, לשיפור פעילות המוח ומערכת העיכול.

פיקנוגנול (אפשר זרעי ענבים) – נוגד חמצון, מגן על התאים והרקמות.

ויטמין A בתוספת בטא קרוטן – נוגד חמצון הנחוץ לבריאות הרקמות.

ויטמין E – נוגד חמצון.

צמחי מרפא:

חותם זהב – תערובת נטולת אלכוהול של חותם זהב יעילה לטיפול בדלקות או בפצעי פה. יש לטפטף טיפות אחדות על פיסת גזה או צמר גפן לפני השינה ולהניח על המקום הפגוע למשך הלילה. אין לצרוך חותם זהב בשימוש פנימי על בסיס יומי למשך יותר משבוע, ואין להשתמש בו במהלך היריון. אם ידועה אלרגיה לחותם זהב, יש לנקוט זהירות.

גדילן מצוי – מנקה את הכבד ומגן עליו.

"כבדלי" – תכשיר המכיל תמצית צמחים לטיפול בכבד.

יוקה – לטיפול בתסמיני דלקת הפרקים.

אכינצאה, בת חרצית, פו די ארקו ותלתן אדום.

פתח שיחה
1
צריך עזרה?
מכללת אייפק פלוס
שלום ????
איך אנחנו יכולים לעזור לך? ????