fbpx

ההיי טק של הרפואה המשלימה

מאת: רונן כפיר | April 1, 2000

למרות גילה הצעיר יחסית זוכה שיטת IPEC להתעניינות הולכת וגוברת בקרב אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, הרפואה הקונוונציונלית והמשלימה. ההסבר לכך ש-IPEC I מגרה את דמיונם של אנשי מקצוע רציניים, טמון בתוצאות המצוינות שחוו המטופלים בשיטה, בפשטותה, בהיגיון הבריא שעומד מאחורי התיאוריה, ובעובדה ש- IPEC מבוססת על שיכלול וליקוט המיטב משיטות ריפוי אלטרנטיביות שונות. ביניהן קינסיולוגיה יישומית, רפואה סינית, הומיאופתיה, כירופרקטיקה, דמיון מודרך ומשלב גם התייחסות ומידע מתחום הרפואה והפסיכולוגיה. לכל אחד מהנ"ל יש מקום מוגדר במערכת האבחון, הטיפול והמעקב אחר החלמת המטופל, והמרכיבים השונים מתפקדים במסגרת הרמונית מיוחדת במינה.

משמעות ראשי התיבות של אייפק:

Integrated Physical-Emotional Clearing.

ובעברית: ניקוי משולב של גוף ונפש. השיטה הינה פרי פיתוחם המשותף של ד"ר אורי קניג ועדי שאנן, שהתבסס, בין השאר, על שיטת NAET לטיפול באלרגיות. NAET שפותחה בשנת 1983 ע"י ד"ר דווי נמבודריפאד – אשת אשכולות ממוצא הודי המתגוררת בקליפורניה. הנציג הבולט ביותר של IPEC בישראל הוא עדי שאנן, שידיו עמוסות עבודה במרפאותיו בת"א וחיפה.

כלי האבחון המרכזי בשיטת IPEC נקרא מבחן שרירים, שהיא טכניקה המבוססת על גישת הקינסיולוגיה היישומית (Applied Kinesiology). בבסיס התיאוריה עומדת ההנחה כי לכל אובייקט ביקום: חיות, צמחים, דוממים, מחשבות, רגשות, פעולות וכן הלאה, יש שדה אלקטרומגנטי ייחודי. לאור עקרון זה, לכל אדם יש שדה אלקטרו מגנטי ייחודי ודינאמי המורכב מתת שדות אלקטרומגנטיים של כל איבר וכל רקמה. בגוף אדם בריא שוררים התנאים הבאים:

כל שדה אלקטרומגנטי בנפרד מצוי ברמת הולכה טובה.

התאמה בין השדות האלקטרומגנטיים השונים בגוף, לדוגמה: בין האיברים והרקמות.

התאמה בין השדות האלקטרומגנטיים של הגוף לבין השדות של הסביבה, הגירויים, וההשפעות השונות בהן נמצא האדם.

גוף האדם הוא כאמור יחידה דינאמית המגיבה לשינויים למיניהם. חומרים, מאכלים, ריחות, קולות מחשבות וכן הלאה, מחזקים או מחלישים את ההולכה בשדות האלקטרומגנטיים של הגוף. כתוצאה מכך רמת האנרגיה, הנקראת ברפואה הסינית QI (מבוטא: צ’י), נפגעת או מתחזקת. תופעות אילו ניתן למדוד באמצעות מבחן שרירים. טכנית הבדיקה מתבצעת כשהמטופל שוכב על מיטה ומרים את ידו האחת בניצב ובידו השניה מחזיק מבחנה עם תמצית מן החומר אותו המטפל רוצה לבדוק. אפשרות נוספת, במקום החזקת תמצית האלרגן היא לשאול את המטופל שאלה או להגיד משפט הצהרה, כגון: "האם מקור כאב הראש שלך הוא ברגישות יתר על רקע סביבתי?", או: "האם הנך סובל מחוסר בטחון עצמי". לאחר ביצוע אחת מן הפעולות הנ"ל המטפל מנסה להוריד את יד המטופל. במידה והפרוצדורה (שאלה, תמצית או כל דבר) חיזק את המטופל, השדה האלקטרומגנטי שקשור באותה פרוצדורה מוליך כראוי, ה- QI זורם ליד המורמת, והיא נשארת יציבה. במידה והפרוצדורה מחלישה את המטופל, קורה ההפך, וקל מאד להורידה.

באופן נורמאלי אמור לזרום ה-QI לאורך 12 המרידיאנים (ערוצי זרימת האנרגיה), והם מחוברים לאיברים הפנימיים. חסימות במרידיאנים מתגלות באמצעות מבחן שרירים, ומבטאות את מצב האיברים. לאורך המרידיאנים פרושות נקודות אקופונקטורה, שהן האמצעי לטפל בחסימות המרידיאנים ובחוסר האיזון באיברים. מבחן שרירים נותן תמונה מקיפה ואמינה לגבי רמת האנרגיה של המטופל ובאופן ספציפי לכל איבר, מיקום מדויק של החסימה ודרך הטיפול המתאימה. כל זאת ללא שימוש במכשירים רפואיים יקרים ומזיקים וללא המתנה ממושכת.

טיפול באלרגיות ורגישויות !

מקורה של המילה אלרגיה ביוונית – Allosergion, שפירושה רגישות יתר. הכוונה היא לרגישות יתר לחומרים שבמצב ובכמות מסוימת מעוררים תגובה אצל אחד, ואצל אחר לא. אלרגיה, כלומר תגובת יתר, מתפתחת בעיקר בילדות. כשאדם עובר, לדוגמה, חוויה טראומטית – פיזית או פסיכולוגית – גופו עובר לפעול במתכונת חירום. פעילות המערכות הקשורות בהישרדות (לב-ריאות, כלי הדם, מערכת החיסון) מאיצות פעולתן, ושאר מערכות (עיכול, שתן, רבייה) מאטות ואף מפסיקות פעילותם. חוויה כזו עלולה להיות מוטבעת ומאוחסנת בזיכרון תת-מודע של הגוף. בעקבותיה עלול הגוף לשחזר באופן מוטעה, על רקע אסוציאטיבי לחוויה הטראומטית תגובת יתר, המתבטאת בסימפטומים שונים, אך הפעם הם אינם במקומם. הגוף מפתח תגובת דחייה לאלרגן כחלק ממאבק ההישרדות, אך שלא לצורך.

הטיפול בשיטת IPEC אינו עוסק רק במה שנופל תחת ההגדרה המדיצינית של אלרגיה. הגישה גורסת כי יש להרחיב את ספקטרום תגובות רגישות היתר לכל מצב בו הגוף מגיב בצורה לא נורמאלית למגע עם חומרים או אנרגיות שונות (קרינת שמש, מיקרוגל בני אדם וכדומה), גם אם אין עליה בקומפלקסים חיסוניים. תופעת הרגישויות, אחראית לרבות מן המחלות של העולם המודרני. מתברר כי בני אדם עלולים להיות רגישים לכל דבר תחת השמש: בעלי חיים, מזון (כולל אבות מזון בסיסיים וחיוניים, כגון ויטמינים, מינרלים, מלחים, סוכרים ועוד), גורמי מזג אוויר (חום, קור, רוח, יובש ולחות), לגורמים סביבתיים (אבק, עובש, גזים, חומרים נדיפים, חומרי הדברה, קרני שמש או מיקרוגל), תרופות למיניהן (בהן תרופות שמבחינה רפואית הכרחיות לריפוי), מתכות ומינרלים (אלומיניום, זהב יוד, אשלגן), אפילו להורמונים ואנזימים המיוצרים ע"י הגוף עצמו עלול הגוף לפתח רגישות יתר. קיימת למעשה רשימה אין סופית של חומרים וגורמים שעלולים להיות אלרגנים. לעתים האלרגן הוא שילוב של מספר גורמים, או אחד המרכיבים מתוך גורם מסוים.

רשימת התופעות בהן ניתן לטפל כמעט חופפת לרשימת התופעות מהן סובלים בני אנוש. למעשה גישה זו גורסת כי כמעט כל סימפטום גופני ונפשי עלול להיות תגובה של רגישות יתר ברמה מסוימת. להלן רשימה חלקית של בעיות לפי סדר א-ב:

הפרעות שמיעה ומחלות אוזניים, אסתמה, הפרעות אכילה, אלכוהוליזם, אקנה, בחילה, תופעות גיל המעבר, גזים במערכת העיכול, גירוד, דיכאון, דלקת נרתיק, דלקת ורידים, דלקת מעיים, דלקת עור, היפראקטיביות, הרטבת לילה, הפרעות למידה, מיגרנות, נשירת שיער, נדודי שינה, נזלת, סוכרת והיפוגליקמיה, סחרחורות, סינוסיטיס, סכיזופרניה, עווית מעיים בתינוקות, עיטושים, עייפות כרונית, הפרעות עיכול, עצבנות, עקרות, פרכוסי לב, צליאק, שיגרון, ועוד.

התחומים הרבים הכלולים ברשימה שלעיל, נותנים מושג לגבי הפוטנציאל המגוון, אפשר אף לומר האינסופי, הגלום בשיטת טיפול זו.

טיפול רגשי

מחשבות ואמונות חיוביות תורמות לזרימת QI תקינה בגוף. למצב ההפוך, כלומר חסימות אנרגטיות, בעיקר ברמה לא מודעת, גורמת גישה ומחשבה שלילית. שיטת IPEC  שמה דגש מיוחד על הקשר בין גוף ונפש. טיפול בסימפטומים פיזיים יעבור לעתים בראש וראשונה דרך טיפול ברמה רגשית. כאמור, לתת-מודע יש חלק גדול בקיומנו, וגם בתחום הנפשי שיטת C.E.P.I ניגשת לדברים ברמה עמוקה זו. במקרים רבים אנשים מודעים לבעייתם ברמת ההבנה, ההכרה וההיגיון, אך אין בכוחם להשתנות. לאחר טיפול יסודי ב- IPEC   אנשים אילו הופכים מאוזנים וחזקים יותר. הטיפול עצמו פשוט מאוד ואף אינו מכאיב: תיפוף של אצבע המטפל על נקודות אקופונקטורה. טיפול זה, בתזמון נכון פותח חסימות במרידיאנים פגועים, וכך הגוף עובר ניקוי שלב אחר שלב. במהלך טיפולים רגשיים משולבת טכניקה נוספת: דמיון מודרך. בדמיון מודרך המטופל מקבל הנחיות מהמטפל כיצד להוביל את מחשבתו בצורה חיובית, דבר המשפר את זרימת ה- QI בגוף, וגורם לו ליצור את השינויים הפנימיים הדרושים כדי להביא את המתואר בדמיון לידי מציאות.

בעיות רגשיות הניתנות לטיפול באמצעות IPEC:

דיכאון

מתח נפשי

פוביות, פחדים וחרדה

הפרעות אכילה (אנורקסיה, בולמיה ועודף משקל)

התמכרות לסיגריות, אלכוהול וסמים

טראומות מהעבר

בעיות רגשיות על רקע ניצול לרעה: מיני, פיזי או רגשי

תוקפנות יתר וכעסים

נטייה להרס והכשלה עצמית

תלות יתר ופסיביות

קשיים באינטימיות

הפרעה אובססיבית – קומפולסיבית (OCD)

הפרעות שינה וסיוטים

דימוי עצמי נמוך

חוסר בטחון עצמי

התמודדות עם משברי מעבר

קשיים ביחסים בינאישיים ויצירת קשרים חדשים

חוסר שביעות רצון כללית מהחיים

הערה חשובה:

סימפטומים רגשיים עשויים להתעורר על רקע רגישות יתר (אלרגיה), וסימפטומים פיזיים עשויים, כאמור, להתהוות כתוצאה מבעיה רגשית. האבחון באמצעות מבחן שרירים נותן למטפל כלים להחליט באיזה מסלול לבחור. לעתים הטראומה אותה עובר הגוף קשורה בהתניה רגשית, או מצב מנטאלי מסוים.

למשל: אכילת מזון מסוים – תירס לדוגמא. במידה ובמקביל לאותה ארוחה באופן שיטתי לאורך זמן מסיבה כל שהיא נוצרת סיטואציה בה הגוף נכנס לסטרס הכולל קוצר נשימה, הגוף לומד את הקשר בין השניים ומבצע את התגובה באופן אוטומטי:

תירס > סטרס > קוצר נשימה. המשמעות המעשית לטווח הרחוק היא שכשאותו אדם אוכל תירס, הוא מיד מפתח את קוצר הנשימה גם בלי סיבה אמיתית לסטרס.

נקודות להבהרה

א. בשיטת IPEC מטפלים בגורם לסימפטום ולא בסימפטום ולכן אין צורך לחכות עד להתפרצות התקף או הופעת סימפטומים.

ב. במידה והמוח מקבל את הטיפול הוא כנראה לא ידחה אותו למשך כל ימי חיי המטופל. במצב זה מתחולל בגוף שינוי של ממש ברמה גנטית לכל החיים. הניסיון מוכיח כי כאשר אישה בהריון או לפני הריון מקבלת טיפולי IPEC   להסרת אלרגיות ואינה אלרגית עוד לחומר מסוים, תינוקה אף הוא משוחרר מאלרגיה לאותו חומר.

ג. מניסיון עולה כי בין 80% ל- 90% מאנשים הסובלים מאלרגיה וקבלו טיפול בשיטת IPEC החלימו לחלוטין מבעיות הקשורות לאלרגיה, או שחלה הטבה משמעותית במצבם. במהלך הטיפולים נעלמים גם תסמינים נוספים שונים מאילו שהביאו את המטופל לטיפול, כגון: הפרעות במערכת העיכול, מצבים הנפשיים, עייפות וכו'.

ד. כמות הטיפולים הנדרשת הנה אינדיווידואלית. ככלל, בבעיה הנמשכת זמן רב המטופל נזקק ליותר טיפולים. ילדים מגיבים מהר יחסית לבוגרים, וקשישים – לאט יותר. בכל מקרה מדובר בסדרת טיפולים, שלעתים היא ממושכת למדי. במקרים פשוטים מספיקים 5-10 טיפולים ובמקרים קשים במיוחד, אף כמה עשרות. יש להבין כי לבעיה מורכבת שהשתרשה בגוף במשך שנים ולעתים עשרות שנים, או אלרגיה לחומרים רבים – יש צורך בטיפול ממושך. לטיפול בשיטת IPEC יש סדר הגיוני מסוים. לא משנה מה תלונת המטופל – ראשית יש לאתר האם ישנן רגישויות מסוימות למרכיבי מזון בסיסיים: חלבונים, ויטמינים, סוכרים, מינרלים ומזונות אותם צורך הגוף באופן יומיומי. הטיפול ברגישויות למזון בסיסי כמוהו כבניית יסודות של בניין: כשאבני הבניין – מזון בסיסי – אינן יציבות כל הבניין עלול להיות רעוע. (בשלב התחלתי זה של הטיפול עשוי המטופל כבר להרגיש הקלה מסוימת). אנשים המבקשים לטפל "רק בבעיה מסוימת" כאילו בקשו להתחיל בניית גורד שחקים מן הקומה האחרונה. בקשתם סותרת את העקרונות ההוליסטיים של שיטת IPEC.

לסיכום: 

שיטת IPEC עשויה לתת פתרון לבעיות רפואיות, בהן כרוניות שעד כה המסר לסובלים מהן היה: "לימדו לחיות עם המחלה". אפשר לומר במידה רבה של ביטחון, כי לאחר סדרת טיפולים בשיטה זו, מצב המטופל לא יחזור להיות כפי שהיה, ויחול שינוי משמעותי – עד לרפוי מלא! מחקרים מדעיים שמטרתם לבדוק ולהוכיח את יעילות השיטה ברפוי בעיות שונות, מתבצעים כיום ברחבי העולם, ואף בישראל. באחד המחקרים, שנערך באוניברסיטת UCLA ע"י דר' נמבודריפאד, ונושאו היה ריפוי אלרגיה לחלב פרה, נעלמו כל התגובות האלרגיות לכל הנבדקים במחקר עם תום סדרת הטיפולים. במחקר נוסף שנערך ע"י דר' גונן ודר’ שמואל הנדלר, ניסו החוקרים לבדוק האם נתן באמצעות שיטת נמבודריפאד (לה יש בסיס דומה ל- IPEC), לגרום להורדה משמעותית, עד נורמאלית של ערכי כולסטרול וטריגליצרידים בדמם של הסובלים מרמה גבוהה מן המומלץ של מרכיבים אילו. המחקר הוכיח מעל לכל ספק את יעילות השיטה בהתמודדות עם בעיה זו.

לוגו מכללת אייפק פלוס

המכללה הרשמית ללימודי אייפק

שיטת אייפק היא דרך חיים.

לעיתים מאתגרת אך ככל שתתקדמו בה, תרגישו את המיומנויות שמתפתחות ואת החיבור החדש שאתם מייצרים עם עצמכם. חיבור שיאפשר לכם להתנהל בעולם הכאוטי (לעיתים) הזה עם סדר ושיטה. מובילים את חייכם למקומות שרציתם ולא נעים ונדים על גלי המציאות האקראית.

מתעניינים בלימודים?

ההרשמה לקורס הסמכת מטפלי אייפק פבואר 2023 החלה. למהירי החלטה – הנחה לנרשמים עד סוף השנה.

מתעניינים בלימודי הכשרה? השאירו פרטים ונחזור אליכם במהרה

קורסים במכללת אייפק

מאמרים אחרונים

פתח שיחה
1
צריך עזרה?
מכללת אייפק פלוס
שלום ????
איך אנחנו יכולים לעזור לך? ????